Als je Thunderbird gebruikt voor het ophalen en versturen van e-mail kun je de volgende stappen doorlopen om je e-mailaccount in te stellen.

Thunderbird instellen via autodiscover functie

Stap 1: Voeg een nieuwe e-mailaccount toe

  1. Start Thunderbird.
  2. Ga in het menu naar Extra en kies Accountinstellingen.
  3. Ga naar Accountacties en kies vervolgens voor E-mailaccount toevoegen.

Stap 2: Gegevens invullen

  1. Vul je naam in bij Uw naam. Deze wordt getoond als afzender bij de uitgaande e-mail.
  2. Vul je e-mailadres in bij E-mailadres.
  3. Vul bij Wachtwoord het wachtwoord van je e-mailadres in. Deze heb je zelf opgegeven bij het aanmaken van je mailaccount in het cPanel.
  4. Klik op Doorgaan.
  5. Klik op Gereed

Thunderbird handmatig configureren

Mocht de autodiscover functie niet aanwezig zijn of niet goed werken dan kun je de volgende stappen volgen:

Stap 1: nieuwe e-mailaccount toevoegen

  1. Start Thunderbird.
  2. Ga in het menu naar Extra en kies Accountinstellingen.
  3. Ga naar Accountacties en kies vervolgens voor E-mailaccount toevoegen.

Stap 2: Gegevens invullen

  1. Vul je naam in bij Uw naam. Deze wordt getoond als afzender bij de uitgaande e-mail.
  2. Vul je e-mailadres in bij E-mailadres.
  3. Vul bij Wachtwoord het wachtwoord van je e-mailadres in. Deze heb je zelf opgegeven bij het aanmaken van je e-mailadres in het cPanel.
  4. Klik op Doorgaan.

     

Stap 3: Inkomende en uitgaande mailserver instellen

  1. Hoewel Thunderbird vervolgens met een suggestie komt voor de configuratie van de inkomende en uitgaande mailserver kunt je ook kiezen voor Handmatige configuratie.
  2. Kies voor de inkomende mailserver type (Account Type) POP of IMAP
  3. Bericht over de op te geven inkomende en uitgaande serverhostnaam heb je ontvangen per mail, nadat je een hosting pakket hebt aangevraagd. Dit kan s010.domeinbalie.nl, s12.domeinbalie.nl, s013.domeinbalie.nl, s014.domeinbalie.nl of s015.domeinbalie.nl zijn. 
  4. Kies bij zowel de inkomende als uitgaande mailserver bij SSL voor SSL/TLS.
  5. Kies ook bij beiden voor Authenticatie met Normaal wachtwoord.
  6. Het poortnummer wordt automatisch ingevuld. Bij POP is dit 995, bij IMAP 993 en bij SMTP moet poort 465 worden gebruikt.
  7. Vul bij de Gebruikersnaam je volledige e-mailadres in.
  8. Klik op Gereed.

     

Voltooid: Je e-mailaccount is nu klaar voor gebruik!

Ondervind je toch nog problemen bij het ontvangen en versturen van je e-mail. Stuur dan een screenshot met de foutmelding naar service@domeinbalie.nl